دانلود کلیپ خنده و نمایش ورزش رزمی تای چی تایچی حامد کاتوزی در برنامه خندوانه

سوابق و تجربیات استاد کاتوزی



آشنایی  با سوابق و فعالیت های حامد کاتوزی ، موسس و مدیر عامل موسسه  :

حامد کاتوزی فعالیت خود را در رشته تای چی و چی کنگ از سال 1380 در ایران آغاز نمود که با تجربه سبکهای مختلف ووشو از حضور اساتید معتبری در ایران بهره برد که در سالهای بعد با سفر به چین ، تایلند ، هنگ کنگ و چند کشور دیگر با برجسته ترین اساتید صاحب سبک ، تای چی و چی کنگ ارتباط برقرار کرده و تعالیم خود را در جهت رشد تای چی و چی کنگ و تویی شو در بالاترین استاندارد های جهانی ادامه داد .

سوابق و تجربیات تای چی :
حامد کاتوزی در ابتدا به تمرین سبک استاندارد تای چی چوان و برخی دیگر از سبکهای ووشو مانند هانگار و بخش مبارزات آزاد ووشو (سان شو) پرداخت که منتهی به کسب 7 مدال جهانی و 9 مدال داخلی گردید .
در زمینه تای چی چوان ، وی در زمینه فرمهای استاندارد و مدرن  و همینطور بخش دوی لین تای چی (مبارزات دو یا چند نفره تای چی ) از محضر استاد بزرگ لی دو یین Grand master Li Deyin و استاد بزرگ هوفنگ یو Grand Master Hufeng You بهره برد و در مسابقات جهانی این رشته 5 مدال قهرمانی جهان کسب کرد ، همچنین وی به فرمهای سنتی تای چی علاقه مند شد و سبکهای چن سنتی و یانگ سنتی را تجربه نمود که در این رشته نیز مفتخر به کسب 2 مدال کشوری در اولین فستیوال ووشو سنتی ایران گردید ، سپس تخصص خود را به سمت فرمهای درونی و معنوی تای چی سوق داد و از سال 1389 به صورت تخصصی در فرمهای سنتی معنوی تای چی مانند برخی فرمهای خاص سبک یانگ سنتی ، فرمهای تای چی چی کنگ  و فرمهای تائو ئیستی وودانگ به تمرین پرداخت .

(روستای چن جیاگو ، مدرسه اصلی چن تای چی)  

در زمینه فرمهای سنتی تای چی از محضر اساتید بزرگ این رشته ها مانند :
 استاد بزرگ چن ژنگ لی Chen Zheng lei Grand Master ، استاد بزرگ چن شیائو وانگ Grand Master Chen Xiao Wang ،  استاد بزرگ هوفنگ یو Grand Master Hufeng You



همچنین در زمینه فرمهای درونی  تای چی از محضر استاد بزرگ مانتاک چیا Grand Master Mantak chia و استاد بزرگ جامپا مکنزی استوارت Master Jampa Mackenzie Stewart بهره برد و فرمهای درونی تای چی چی کنگ و تخلیه انرژی در تای چی (فاجین) را آموخت .  
فرمهای تائو ئیستی وودانگ و فرم سریع تای چی و تکنیک های تخیله انرژی تای چی وودانگ (فا جین) را نیز از استاد بزرگ ژونگ یون لنگ Grand Master  Zhong Yun Long و استاد ژونگ شوئه چائو  Master ZHONG  Xuechao آموخت .  همچنین در معابد این کوهستان به تکمیل تحصیل خود در فلسفه تائو و مفاهیم تائو در تای چی پرداخت .



فعالیت های فوق در رشته تای چی به همراه یک تز جامع در تای چی که به فدراسیون جهانی ووشو ارائه گردید ، در نهایت در سال 2011 منتهی به کسب دان 4 بین المللی ووشو – تای چی چوان (نشان ببر ووشو)  گردید که این نشان برای اولین بار بود که توسط یک ایرانی کسب شد .

همچنین ایشان در پی فعالیت های حرفه ای خود در سال 2013 با ارائه یک تز جدید در تای چی به انجمن ووشو چین ، و همچنین شرکت در آزمون دان بین المللی ووشو در جیائوزو چین به عنوان اولین ایرانی موفق به کسب دان 5 بین المللی ووشو – تای چی چوان شدند .

در حال حاضر نیز بالاترین نشان فنی بین المللی تای چی چوان در ایران همین دان 5 بین المللی می باشد .




(مراسم اعطای دان ۴ بین المللی - نشان ببر ووشو سبک تخصصی تای چی چوان ۲۰۱۱)


تجربیات تویی شو :

همزمان با تحصیل تای چی او به تویی شو علاقه مند گردید و در این راستا از محضر بسیاری از استاید معتبر جهانی این رشته بهره برد و به توسعه و آموزش این هنرها در ایران پرداخت .



وی پس از کسب اولین عنوان قهرمانی جهان در تویی شو و بهره گیری از محضر استاد بزرگ تیان جین لونگ Grand Master Tian JinLong  (استاد جهانی تویی شو ، استاد دانشگاه شانگهای و پکن و مسئول برگزاری اولین مسابقات جهانی تویی شو در جهان و تدوین کننده قوانین جهانی مسابقات جهانی تویی شو ) ،  اولین دوره تخصصی تویی شو (بخش مبارزات حسی تای چی ) را در سال 1388 در ایران راه اندازی نمود که این مدرسه تویی شو همچنان به پرورش هنرجویان مختلف می پردازد و حاصل آن پرورش 2 قهرمان جهان در مبارزات جهانی تویی شو در هنگ کنگ 2011 گردید که باعث افزایش اعتبار ایران در این رشته تخصصی در جهان گردید .


(کسب اولین مدال جهانی مبارزات تویی شو از ایران - هنگ کنگ ۲۰۰۹)

سوابق چی کنگ :
در این سالها با بهره گیری از محضر بزرگترین اساتید چی کنگ در جهان ، دانش و تجربه خود را در چی کنگ تخصصی ارتقا داده و پس از بهره گیری از محضر استاد بزرگ مانتاک چیا Grand Master Mantak chia و استاد بزرگ جامپا مکنزی استوارت Master Jampa Mackenzie Stewart و تایید استاید بزرگ این رشته ، دوره های تخصص چی کنگ را برای اولین بار سال 1389 در ایران تاسیس نمود که به پرورش هنرجویان بسیاری در این رشته منتهی گشته و همچنان در ایران معتبر ترین دوره های تخصصی چی کنگ می باشد که بسیار مورد توجه علاقه مندان و متخصصان این رشته می باشد . همچنان در این سالها او به تحصیل این دانش اصیل ادامه داد .



وی چی کنگ های سخت رزمی ؛ مکتب ذن که توسط بودیدارما پایه گزاری شده بود را در معبد شائولین آموزش دید و به تایید اساتید این معبد رساند .


(غاری که بودیدارما در آن پس از ۹ سال مراقبه مکتب ذن را پایه گذاری کرد.)

سپس  او به کوهستان وودانگ رفته و چی کنگ های تائو ئیستی ( چی کنگ پنج عنصر ، چی کنگ ئی چینگ ، چی کنگ پنج حیوان ) را در کوهستان وودانگ و معابد این کوهستان نزد برجسته ترین اساتید این رشته مانند استاد بزرگ ژونگ یون لنگ Grand Master  Zhong Yun Long و استاد ژونگ شوئه چائو  Master ZHONG Xuechao   فراگرفت . در پی تکمیل تحصیلات خود در فلسفه تائو به کوهستان تای شان(Tai Shan) رفته  در معبد بزرگ تای شان دانش خود را در مراقبه های پیشرفته تائو و مودرا های تائو تکمیل نمود ، سپس به معبد بزرگ ژونگ یوئه (Zhong Yue Temple) قدیمی ترین و بزرگترین معبد تائو در چین سفر کرد و به مطالعه ئی چینگ پرداخت . در پکن نیز مدتی در معبد ابر سفید (White Cloud Temple) به مطالعه تاریخ تائو و مباحث ستاره شناسی تائو پرداخت .


(کوهستان و معبد بزرگ تای شان)

ایشان در پی تعلیمات خود به معبد 8 جاودانه(Eight Immortal) در شیان چین رفته و دانش خود را در باره تمرینات و مراقبه مدار عالم صغیر و مدار عالم کبیر تکمیل کرد و از اساتید این معبد برای تفسیر کتیبه کهن مدار عالم صغیر بهره جست .



(کنیبه اصلی مفهوم مدار کیهانی کوچک در تا‌ئو)



(معبد ژونگ یوئه - بزرگترین و کهن ترین معبد تائو در جهان)

همچنین تمرینات ریشه دواندن در چی کنگ رزمی ، فرمهای تای چی چی کنگ ، پیراهن آهنین ، باز کردن مدار عالم صغیر و .. را در تائو گاردن در تایلند تحت نظر استاد بزرگ مانتاک چیا انجام داده و فرا گرفت .


(اجرای تمرینات ریشه دواندن در چی کنگ)

همچنین از تجربیات وی می توان به ، تحصیل در چی کنگ در مانی در مرکز طب سنتی پکن ، دوره های تابش و انتقال "چی" ، طب فشاری و نقاط انرژتیک بدن ، تئوری طب سوزنی و مردین ها ، پاکسازی هاله ، آناتومی عظلات و تاندونها ، فیزیولوژی بدن ، طراحی تمرینات ورزشی و آمادگی جسمانی و علوم تغذیه در طب چینی  نام برد .


(اجرای تمرینات پیراهن آهنین در چی کنگ)

سوابق مدیرتی و آموزشی :
حامد کاتوزی از سال 1382 به صورت فعال مشغول به تدریس تای چی ، چی کنگ و تویی شو است .
در سال 1385 به عنوان مسئول کمیته مطالعات و پژوهش تای چی چوان و سبکهای نرم درونی ووشو انتخاب گردید .
در همان سال نشریه تخصصی تای چی چوان را تاسیس نمود و به عنوان سردبیر آن نشریه فعالیت چشمگیری داشت .
در دوره از مسابقات جهانی ، سال 2009 و 2011 مسئول تیم ایران در مسابقات جهانی هنگ کنگ بود .
در سال 1389 موسسه ورزشی ووشو و مطالعات انرژی درونی ایران را تاسیس کرد و به عنوان مدیر این موسسه مشغول به فعالیت است .
در همان سال به عنوان مسئول کیمته تحقیقات و پژوهش هیات ووشو استان تهران انتخاب گردید .
همچنین در سال 1389 اولین دوره های تخصصی چی کنگ را در ایران راه اندازی نمود .
در سال 1390 به عنوان مسئول انجمن ووشو شهرداری منطقه 2 تهران انتخاب شد .
در سال 2013 مربی و سرپرست تیم تای چی در مسابقات جیائوزو چین بودند که متنهی به کسب 22 مدال ارزشمند گردید .
در سال 1392 به عنوان دبیر و عضو هیات رئیسه کمیته تای چی چوان فدراسیون ووشو مصوب شدند .
همچنین در این سالها ایشان کارگاهها و همایش های تخصصی متعددی  را در سطح کشور برگزار کردند که برخی از آنها به شرح زیر است :
برگزاری کارگاه معرفی تای چی و چی کنگ و بررسی تاثیرات آن – دانشگاه آزاد کرج دانشکده روانشناسی
برگزاری کارگاه آموزشی و تحقیقاتی چی کنگ  در کنگره بین المللی درمانهای حمایتی سرطان – دانشگاه شهید بهشتی
برگزاری کارگاه های تخصصی چی کنگ به صورت دوره ای در شیراز
ارائه سخنرانی معرفی چی کنگ  برای پزشکان – بیمارستان خاتم تهران
برگزاری برنامه های تحقیقاتی مختلف با کارشناسان طب مکمل وزارت بهداشت
برگزاری دوره های تحقیقاتی آموزشی تای چی و چی کنگ – درمانگاه شهید شهرستانی
برگزاری دوره های آموزشی و بازتوانی از طریق چی کنگ برای بیماران مبتلا به سرطان – موسسه سپاس
برگزاری دوره های تخصصی چی کنگ برای پزشکان طب سوزنی ایران
ارائه اولین تز تحقیقاتی تای چی از ایران ، به انجمن ووشو چین .
و ...


(معرفی چی کنگ در کنگره بین المللی درمان های حمایتی سرطان - دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۹)

هم اکنون نیز موسسه ورزشی ووشو و مطالعات انرژی درونی ایران ، با بیش از 40 مرکز آموزشی در ایران و اجرای پروژه های تحقیقاتی مختلف و ابزار های وسیع رسانه ای به صورت فعال تحت نظر استاد کاتوزی مشغول به آموزش و گسترش این هنرهای زیبا می باشد .


(دریافت جایزه ویژه و تقدیرنامه به عنوان مدیر تیم برگزیده مسابقات - هنگ کنگ ۲۰۱۱)

همچنین ایشان سایتهای تخصصی تای چی ، چی کنگ و تویی شو را در سال 1383 راه اندازی نمودند که یکی از منابع اصلی تای چی و چی کنگ و جزو اولین سایتهای تخصصی این رشته ها در ایران می باشد .

استاد کاتوزی نیز از سال 1383 به صورت فعال تحت نظر فدراسیون ووشو ایران و سازمان تربیت بدنی مشغول به تدریس ابعاد مختلف این هنر زیبا در ایران است که حاصل آن پرورش قهرمانان مختلف ملی و بین المللی و پرورش مربیان و داوران بسیاری را در رشته تخصصی تای چی چوان شده است .


(معبد شائولین)

برخی از فعالیت ها و افتخارات کسب شده :
-   اولین دارنده دان 5 بین المللی – نشان ببر نقره ای ووشو سبک تخصصی تای چی چوان از ایران
-  مفتخر به کسب 7 حکم قهرمانی جهان در تای چی و مبارزات تویی شو
- اولین قهرمان ایرانی در مبارزات تویی شو
-  9 حکم قهرمانی ملی و استانی
-  دارنده مدارک مربیگری و داوری درجه 1 از فدراسیون ووشو ایران