خندوانه,برنامه خندوانه,خندوانه سری جدید,جناب خان خندوانه,جناب خان,دانلود خندوانه,سایت خندوانه,خندوانه جناب خان,وبلاگ خندوانه,برنامه امشب خندوانه دانلود فیلم دانلود سریال اخبار فال روزانه

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد؟با جواب کامل و صحیح

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد؟با جواب کامل و صحیح

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد؟

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان است؟

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در استان مازندران است

سوال خندوانه 8 شهریور طولانی ترین جاده جنگلی ایران در استان مازندران است

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان است؟

طولانی ترین جاده جنگلی ایران

سوال خندوانه 8 شهریور طولانی ترین جاده جنگلی ایران

پاسخ سوال خندوانه 8 شهریور طولانی ترین جاده جنگلی ایران

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد

1-گیلان

2-مازندارن

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد؟






طولانی ترین جاده جنگلی ایران در کدام استان قرار دارد

1-گیلان

2-مازندران


جواب:

2-مازندران



با ارسال گزینه مورد نظر تا ساعت 6 عصر فردا به شماره 30500 در این مسابقه شرکت کنید.

تاریخ انتشار: 94/06/08

هفته ای 7 جایزه 5 میلیون ریال


معاون پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: طولانی ترین جاده جنگلی ایران با بیش از 90 کیلومتر بخش اعظمی از این محور چهار دانگه را تشکیل داده و چهاردانگه به عنوان رویشگاه طبیعی لاله‌های وحشی ویژگی‌های منحصر به فردی را در منطقه شمال ایران بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، علی ماهفروزی در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محور چهاردانگه با قرار گرفتن در 60 کیلومتری جنوب شهرستان ساری و با مرکزیت کیاسر و وجود پارک ملی ژئو سایت چشمه سورت و جذابیت‌های تاریخی و میراث معنوی در روستاهای قلعه سر، اروست، مالخواست و بَرد سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی در این محور است.

وی ادامه داد: دریاچه الندان و چورت در جنگل‌های انبوه این محور قرار گرفته که هر ساله مورد توجه گردشگران خاص طبیعت‌گردی است. همچنین پارک ملی کیاسر به عنوان یکی از پارک‌های بزرگ کشور است که دارای گونه های مختلف جانوری و گیاهی بوده و در حد فاصل استان مازندران و سمنان قرار دارد.

ماهفروزی خاطرنشان کرد: چشمه سورت در این منطقه در طول هزاران سال سبب شکل گیری نهشته‌های پلکانی به رنگ‌های زرد و شیری شده که سبب جذابیت خاص این منطقه شده و به عنوان مقاصد خاص زمین شناسی بین المللی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: روستای اروست، مالخواست و قلعه سر با ویژگی‌های معماری خاص خود در مناطق کوهستانی به عنوان مقاصد برتر گردشگری روستایی در این منطقه محسوب می‌شوند. شیوه و نوع زندگی مردمان در این منطقه بر پایه رمه داری و کشاورزی محدود و تولید صنایع دستی است.

ماهفروزی یادآور شد: قرار گیری یخچال طبیعی دائمی در ارتفاعات 3000 متری قله شادشت که به بام شهرستان ساری معروف است از محورهای جذاب کوهپیمایی در این منطقه است.

طولانی ترین جاده جنگلی ایران در، سوال خندوانه 8 شهریور طولانی تری، طولانی ترین جاده جنگلی ایران، پاسخ سوال پیامکی 8 شهریور خندوان، جواب سوال مسابقه خندوانه 8 شهریور


  1. جاده هراز

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    جاده هراز
    اطلاعات مسیر
    طول: ۲۱۵ کیلومتر (۱۳۴ مایل)
    تقاطع‌های اصلی
    از: تهران، استان تهران
      Expressway in Iran.png بزرگراه بابایی
    Road79.png جاده ۷۹ (ایران)
    به: محمودآباد، استان مازندران
    Zeichen 102.svgRoad22.png جاده ۲۲ (ایران)
    موقعیت
    استان‌ها: استان تهران، استان مازندران
    شهرستان‌ها: رودهن، استان تهران
    آمل، استان مازندران
    سیستم بزرگ‌راه

    بزرگ‌راه‌های ایران

    آزادراه‌ها

    جاده ۷۷ یا جاده هراز، به همراه جاده ۵۹ (کرج-چالوس)، مهم‌ترین جاده تهران-مازندران است. این جاده از درهٔ رود هراز می‌گذرد و نزدیک‌ترین راه اصلی به قله دماوند است. این جاده یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده‌های جهان است که به انتخاب مردم ایران در سال هشتاد و نه زیباترین جاده ایران انتخاب شده‌است، همچنین این جاده تاریخ منطقه عظیم البرز و لاریجان، آمل و ایران را بیان می‌کند. همچنین این جاده کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است. برآورد می‌شود که فقط در ایام نوروز، این جاده میزبان ۵ میلیون مسافر باشد. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده گاهی موجب به وجود آمدن ترافیکهای بسیار طولانی می‌شود. به همین لحاظ پروژه چهاربانده کردن این جاده در دست اجرا بوده و هم اکنون حدود نیمی از این مسیر چهاربانده شده‌است. جاده هراز دارای ۱۴ تونل بوده که طولانی‌ترین آن‌ها بیش از ۱۵۰۰ متر طول دارد. کار ساخت این جاده ۲۳ سال به طول انجامید.

    اگرچه استفاده از دره هراز به عنوان راه ارتباطی آمل به شهر ری سابقه بسیار طولانی دارد، ولی جاده هراز یکی از جدیدترین جاده‌های اتوموبیل‌روی منتهی به شمال کشور است. در اطراف این جاده جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی وجود داشته و همین امر نیز موجب ترغیب مسافران بیشتری به استفاده از این جاده شده‌است.

    محتویات

    • ۱ تاریخچه
    • ۲ موقعیت مسیر
    • ۳ اهمیت
    • ۴ جاذبه‌های گردشگری
    • ۵ ایمنی
    • ۶ زمین‌شناسی
    • ۷ امکانات بین راهی
    • ۸ نگارخانه
    • ۹ منابع

    تاریخچه

    آثار بجای مانده از راه باستانی هراز تنگه بند بریده

    در محل تنگه بند بریده، آثاری از راه باستانی ری به آمل به چشم می‌خورد. این آثار حکایت از آن دارد که حداقل از زمان ساسانیان، محور رودخانه هراز، به عنوان یک جاده مستقل مورد استفاده بوده‌است، جاده هراز از قدیمی ترین جاده‌های جهان است.[۱] جاده اتوموبیل رو هراز در سال ۱۳۴۲ بعنوان یک راه دسترسی اصلی در دره هراز، به بهره‌برداری رسید. کار ساخت این جاده ۲۳ سال به طول انجامید.[۲]

    تا پایان سال ۱۳۸۹ حدود نیمی از مسیر این جاده چهاربانده شده[۳] و قرار است است این جاده تا پایان سال ۱۳۹۱ چهاربانده شود.[۴] پیمانکار این طرح، قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران است.[۵]

    موقعیت مسیر

    جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.

    در ۹۰ کیلومتری آمل راه فرعی لاسم-ارجمند به جاده فیروزکوه نیز از جاده هراز منشعب می‌شود.[۶]

    جاده هراز دارای ۱۵ تونل است که مجموع طول این تونل‌ها به ۵۷۰۰ متر می‌رسد. طولانی‌ترین تونل در مسیر هراز، تونل وانا با طول ۱۵۴۰ متر است.[۷] از دیگر تونل‌های این جاده می‌توان از (تونل لهاش، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل گروازمال، تونل سیاه‌بند، تونل شکرالله رود، تونل احمدمال، تونل آیو و تونل نورانی) نام برد. همچنین بهمنگیر امامزاده هاشم نیز با طول ۱۳۰۰ متر در این جاده قرار دارد. در سال ۱۳۹۲ بزرگ ترین و طولانی ترین تونل جاده‌ای کشور به طول ۳۲۹۰ متر افتتاح شد، با بهره‌برداری از این طرح، فاصله ۲۱ کیلومتری منطقه پلور در مازندران تا منطقه آبعلی در استان تهران به ۱۲ کیلومتر کاهش می‌یابد.

    اهمیت

    جاده بین‌المللی هراز یکی از چهار محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است.[۸] فقط در ایام نوروز نزدیک به ۴ میلیون نفر، یعنی حدود ۳۰٪ از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند.[۹] استقبال تردد کنندگان از این جاده باعث شده‌است تا در برخی از روزهای سال، ترافیک ۱۷۰ کیلومتری در این جاده شکل بگیرد.[۱۰]

    جاذبه‌های گردشگری

    جاده هراز دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است. آبگرم اسک، آبگرم بایجان، آبگرم لاریجان، غار گل زرد، دره استله‌سر، دره منظریه ودشت و آبشار دریوک، دخمه سنگی کافر کلی، قلعه ملک بهمن، دشت لرا، شکل شاه، قله دماوند، دشت شقایق، پل سنگی، آبشار شاهاندشت، آبشار قلعه دختر، پارک جنگلی، آبشارهای یخی دماوند و نوا، آبشار شیخ علی خان زیار، تخت فریدون، کاعون، پاشوره، غار آب اسک، قلعه کهرود، حمام شاه عباسی، دژ امیری، سد لار، دریاچه ساهون و دریاچه امامزاده علی (پشنگ)، برج سی شاهاندشت، آبشار تماره و پرومد در امیری، منطقه ممنوعه شکار، و روستاهای و ییلاقات متعدد و امامزاده‌ها د داخل روستاها و چندین آبشار و غارهای دیگر و چند تپه و پرورش ماهی‌ها و برخی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری این جاده هستند که در استان مازندران قرار دارند و توچال نیز در استان مازندران قرار دارد.[۱۱] همچنین کتیبه شکل شاه از جاذبه‌های تاریخی این جاده به شمار می‌روند.[۱۲]

    مهمترین جاذبه مذهبی جاده هراز، امامزاده هاشم است و بعد سه امامزاده دیگر که به ثبت ملی رسیده‌اند. این امامزاده در مرتفع‌ترین نقطه این جاده و در گردنهای به همین نام واقع است. نسب او را به امام حسن مجتبی می‌رسانند. این امامزاده با شماره ۶۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به نظر می‌رسد در گذشته در کنار این بقعه، کاروانسرایی وجود داشته که امروز اثری از آن به چشم نمی‌خورد.[۱۳]

    ایمنی

    آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالا است.[۱۴] این جاده در زمان ساخت نیز کشته‌ها و زخمی‌های بسیاری برجای گذاشته‌است.[۱۵] از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر ۱۸ تا ۲۲ جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی‌ترین قطعه این راه از دیدگاه سقوط بهمن است. اگر چه تونل بهمنگیر امامزاده هاشم، واکنشی به این خطر است، ولی این بهمنگیر در سال ۱۳۷۶ نتوانست از جان ۳۲ مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند.[۱۶] با این وجود نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد که همچنان عامل انسانی مهمترین عامل بروز سوانح در این جاده‌است.[۱۷]

    تونل امام زاده هاشم

    علاوه بر سوانح جاده‌ای، آلودگی هوای داخل تونل‌های جاده هراز نیز بسیار فراتر از استانداردهای لازم بوده و خطراتی را برای تردد کنندگان ایجاد نموده‌است.[۱۸]

    زمین‌شناسی

    جاده هراز در زمستان

    جاده هراز بر گستره‌ای از سنگهای کامبرین تا سنگ‌های کوارتزی بنا شده‌است. به لحاظ تنوع جنس سنگ‌های زیرساخت، ویژگی‌های زمین ساختی، خصوصیات آب و هوایی، ارتفاع از سطح دریا و همچنین فاصله جاده تا گسلهای بزرگ، امکان تحلیل متمرکز ناپایداری در این جاده وجود ندارد. مهمترین عوامل زمین‌شناختی که موجب ناپایداری می‌شوند، گسل‌های راندگی بایجان و مشاء و همچنین آتشفشان دماوند است.[۱۹] بخشی از جاده بر روی رسوبات آبرفتی و خاکسترهای آتشفشانی ناپایدار دماوند احداث شده که همواره خطر زمین لغزشی از نوعی که در سال ۱۳۶۴ به وقوع پیوست را به همراه دارد. سنگ‌های کوارتز نیز که محصول آتشفشان دماوند هستند، در واکنش به تغییرات آب و هوایی و هوازدگی ناپایداری شدیدی از خود بروز می‌دهند.[۲۰] سایر بخش‌های جاده، بخصوص در منطقه آب‌اسک نیز، همواره مرکز بزرگترین زمین‌لغزش‌های منطقه بوده و بارها قطعات بزرگی (گاه به طول ۶۰۰ متر) از جاده مورد هجوم زمین‌لغزش قرار گرفته و مجدداً احداث شده‌است.[۲۱]

    امکانات بین راهی

    در جاده هراز امکانات متعدد بین راهی مانند رستوران و هتل و ویلا نیز وجود دارد و مجموعه‌های توریستی رفاهی مانند نارنجستان و پارک جنگلی میرزا کوچک خان و پنجاب و شاندیز نیز وجود دارد. امام زاده هاشم مهم ترین مکان مذهبی این جاده به شمار می‌رود که دارای امکانات قابل توجهی برای مسافران بین راهی می‌باشد.

    نگارخانه

    منابع

    • جاده‌های ایران، هراز جاده‌ای پر ماجرا
    • هراز جاده زیبایی‌ها و تاریخ

  2. شهربانو وفایی، فرامرز طالبی. «تنگه بندبریده». در سیمای میراث فرهنگی مازندران. سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۸۱. ISBN ۹۶۴-۷۴۸۳-۱۹-۸.

  3. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۱۶.

  4. «۵۰ درصد جاده هراز تعریض و چهار بانده شد». آفتاب، ۹ دی ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  5. «بهبهانی: جاده هراز چهار بانده می‌شود». جام جم آنلاین، ۹ آذر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  6. «توسعه جاده هراز به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپرده شد». بی‌بی‌سی فارسی، ۲۹ مرداد ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  7. «۱۹ نماینده خواستار اتصال جاده هراز به فیروزکوه شدند». فارس نیوز، ۲ شهریور ۱۳۸۳. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  8. «۱۴ راهدارخانه در جاده‌های برفگیر مازندران فعال هستند». ایرنا، ۲۵ آبان ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  9. «توسعه جاده هراز به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپرده شد». بی‌بی‌سی فارسی، ۲۹ مرداد ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  10. «۳۰ درصد مسافران نوروزی از طریق محور هراز وارد مازندران می‌شوند». استانداری مازندران، ۱۸ اسفند ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  11. «ترافیک ۱۷۰ کیلومتری در جاده هراز». جام جم آنلاین، ۸ مرداد ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  12. «جاده هراز> جاذبه‌های طبیعی آمل». فرمانداری آمل. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  13. شهربانو وفایی، فرامرز طالبی. «تنگه بندبریده». در سیمای میراث فرهنگی مازندران. سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۸۱. ISBN ۹۶۴-۷۴۸۳-۱۹-۸.

  14. «امامزاده‌های ایران (۵) ـ امامزاده هاشم (ع) در جاده هراز». پایگاه خبری تحلیلی اهل بیت علیهم السلام، ۳۰ تیر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  15. «توسعه جاده هراز به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپرده شد». بی‌بی‌سی فارسی، ۲۹ مرداد ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  16. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۱۶.

  17. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۱۹.

  18. «تصادفات جاده‌ای: بررسی عوامل مؤثر، راهکارهای کاهش (مورد: جاده هراز استان مازندران)». اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده‌ای و ریلی، ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۱.

  19. Mohammad Ali Zazouli. Abbass Nattaj Jolodar, M Hoseinei. Determination of vehicular pollution in the road tunnel of Vana (Haraz Road) in the North of Iran. . Journal of Applied Science and Environmental Management ۱۲، ش. ۱ (مارس ۲۰۰۸): ۱۱۹-۱۲۱.

  20. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۱۷.

  21. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۱۸.

  22. شهرام نصیری. نگرشی بر زمینلغزش‌های ایران: بررسی موردی ناپایداری شیبها در جاده هراز. . پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور، ۲۵ تیر ۱۳۸۳، ۲۰.
وقتی بهار جنگل ها، جاده های ایران را پر از رویا می کند

 پیام طبیعت به نقل از دانا - هنگامی که در دل طبیعت قرار می‌گیرند جذابیت‌های ویژه‌ای پیدا می‌کنند. پیوند جاده‌ها با طبیعت به خصوص در فصل بهار، زیبایی‌هایی را پدید می‌آورد که هر گردشگری را مات و مبهوت خود می‌کند.
کشورما ایران شگفتی ها و زیبایی های بی نظیری دارد که تا از نزدیک آنها را مشاهده نکنیم، باورمان نمی شود چنین مناظر بکری در ایران هست اما نکته ای که وجود دارد این است که گاهی مسیر سفر خیلی زیباتر از خود مقصد است.
 این گزارش به جای معرفی جاذبه های گردشگری ایران، جاده هایی را معرفی می کند که گذر از آنها در فصل زیبای بهار خالی از لطف نیست، جاده هایی که هر گردشگری را شیفته زیبایی های خود می‌ کند.

اسالم - خلخال (رویای مه‌آلود)

 

مسیر پیچ در پیچی که اسالم و خلخال را در دو استان اردبیل و گیلان به هم متصل می کند، یکی از زیباترین جاده های ایران است که باطبیعت زیبا وچشم انداز رویایی چشم هر انسانی را به خود خیره می‌کند. نصف مسیر جنگل ونصف مسیر نیز ییلاق تالشان است. دامنه‌های سرسبز و گله‌های سفید گوسفندی که در دوردست ها حرکت می‌کنند، چشم انداز ییلاق و کلبه‌های چوبی روستاییان و مه‌ای که دره‌ها را سفیدپوش می‌کند و گاهی حتی تا روی جاده می‌آید و درختان بلند و انبوه که سایه شان جاده کوهستانی را گاهی تاریک می‌کند؛ اینها از تابلوهای زیبای این مسیر به شمار می روند. 


 

جاده اسالم به همان اندازه‌ که معروف است ناشناخته مانده است چرا که  راه های فرعی آن به آبشارها و چشمه‌سارهایی می‌رسد که کمتر کسی می‌شناسد.
این جاده به دلیل برخورداری از شرایط خاص و اقلیم کوهستانی و ترکیب طبیعت جنگلی با دشت به عنوان رویایی ترین جاده جنگلی کشور شناخته می شود.


 
جاده بکر شاهرود به گرگان(توسکستان)

جاده شاهرود به گرگان جاده ای بکر و کم تردد با منظره هایی مسحور کننده است. در مسیر این جاده مناظری است که قابل وصف نیست.این جاده مسیری پرپیچ و خم را طی می کند تا این که به بالا ترین نقطه خود ،یعنی منطقه جهان نما برسد. هرچند این جاده پیچ هایی دارد که هر راننده ای را اولین بار دچار ترس خواهد کرد اما مناظر دلکش و هوای مطبوع آن، نسیمی از بهشت را می نوازد. 


 

هرچه جاده از میان جنگل توسکستان به سمت بالا می رود، درختان تنک تر می شوند به گونه ای که وقتی به جهان نما می رسیم، پوشش گیاهی تغییر چشمگیری می کند و درختان توسکا کم کم جای خود را به درختان ارس می دهند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم حداقل اختلاف دما از پایین جنگل تا نقطه جهان نما 15 درجه سانتیگراد است.

 
جاده چالوس

جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.محور چالوس - کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم اندازهاى بکر و طبیعى و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهى به شمال کشور است که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات می شود.


 

این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج متصل است.
جاده‌ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری درخشان بر تارک زیبایی‌های طبیعت این منطقه می‌درخشد، جاده‌ای در سلسله جبال البرز با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی تا سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند.

 


 

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج – چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود و دارای تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی است که گاه قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد.
تونل‌های تو در تو و طولانی نیز یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس به شمار می‌روند که تونل کندوان معروفترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل این جاده به شمار می‌رود.


جاده شهرکرد-ایذه

این مسیر در فصل بهار فوق العاده زیباست و استان خوزستان را به استان اصفهان و چهارمحال بختیاری وصل می کند و مهد تمدن های کهن ایرانی بوده  البته این جاده در زمستان بسیار برفگیر و سرد است.

 


 

این مسیر مملو از جنگل های بلوط است و در فصل بهار و تابستان سرسبز و زیباست.

گردنه حیران
 

گردنه حیران یکی از جاذبه‌های زیبای خداوندی طبیعت است که در منطقه حیران آستارا قرار دارد. زیبایی بیش از حد این طبیعت هر تماشاگری را حیران می‌کند. جاده‌ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده است. وقتی که این مسیر زیبا طی می‌شود هر چند دقیقه کوتاه با پیچ تندی روبرو می‌شویم که باید آن را دور زد.
این گردنه در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب های آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است.


 
مسیر رویایى و زیباى گردنه حیران از یک سو مشرف به کوه هایى است پوشیده از جنگل هاى انبوه و از سوی دیگر مشرف به دره اى زیبا و دیدنی است که رود بزرگ ارس از میان آن عبور مى کند.  گردنه حیران تقریبا بیشتر مواقع در زیر ابرى از مه پنهان است. 


 

به طور کلی نام این گردنه زیبا و کم نظیر خود بیان کننده شکوه و عظمتی است که انسان در این منطقه احساس می کند. همه گردشگران و ایرانگردان باید در سفر های خود این منطقه را در ذهن داشته باشند که نباید از آن به سادگی گذشت.

جاده زیبای ساری- کیاسر

جاده زیبای ساری -کیاسر یکی از طولانی ترین و زیباترین جاده های جنگلی ایران و مازندران است که در سراسر مسیر درختان توسکا و گونه های مختلف گیاهی بی نظیر، جنگل های هیرکانی خود نمایی می کنند.

 


 

جاده ساری - کیاسر جاده مواصلاتی بین استان های مازندران و سمنان است که چشم انداز بی نظیر طبیعی در این جاده، چشم هر مسافری را که برای اولین بار از این جاده عبور کند خیره خواهد کرد. زیبایی این جاده بیشتر به خاطر جنگلی بودن آن است. در واقع می توان گفت که این مسیر طولانی ترین جاده جنگلی ایران است. جاده  ساری به کیاسر و ادامه  آن تا سمنان در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد، حتی در زمستان اگر به واسطه  برف بسته نباشد به ویژه از کیاسر به سمت سمنان بسیار زیبا و چشم نواز است.
اما حجم بالای ترافیکی جاده ساری به کیاسر در ایام بهار و تابستان و به ویژه در ایام نوروز کمتر از جاده های ارتباطی شمال به پایتخت نیست و بسیاری از مسافران برای سفر به مشهد مقدس و حتی سفر به استان های مرکزی ایران نظیر یزد و اصفهان این مسیر را انتخاب می کنند.

هجیج ـ اورامانات

بسیاری از گردشگران جاده پاوه تا هجیج را برای دیدن این روستای زیبای کردنشین پیموده‌اند، اما اغلب نمی‌دانند‌ اگر همین جاده را تا انتها بروند با مناظر بکر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوند.

 

 
 

عرض کم، ریزش هر از گاه کوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند. در برخی نقاط جاده باغ‌های سرسبز و در برخی نقاط مرتفع چند‌متر برف؛ تنوع آب و هوایی بی‌مانندی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

جاده عباس آباد – کلاردشت
 

 مازندران جاده های زیبایی دارد که گذر از آنها خالی از لطف نیست. جاده عباس آباد – کلاردشت زیباترین جاده جنگلی کشور است که دو شهر کلاردشت و عباس آباد را به یکدیگر متصل می کند. وجود درختان سرسبز، زیبا، بلند و کشیده در کنار جاده و جاری بودن سرچشمه های مختلف در دره های این جاده طراوت خاصی به آن بخشیده و طبیعتی پر جاذبه برای مسافران و مشتاقان منطقه پدید آورده است. جاده ای بسیار سرسبز و زیبا با درختان کهنسال و رستوران ها و سفره خانه های متعدد که در طول مسیر عباس آباد به کلاردشت گسترده هستند.

 جاده مهاباد به سردشت 
 

طبیعت سردشت و جاده های پرپیچ و خمی که دل کوه را شکافته و انبوه درختان جنگلی آن آنقدر زیباست که دیدن آن می تواند برای هر تازه واردی بسیار جذاب باشد. این منطقه بکرترین مناظر را دارد، به طوری که سردشت و شهرهای اطراف آن را باید شمال بدون رطوبت نامید.
جاده مهاباد به سردشت به خصوص در فصل بهار زیبایی های فراوانی دارد و از هر جا که بنگری آبی روان است و زمین از سبزه و گل رنگارنگ است. در شروع مسیر سد مهاباد و جزایر درون آن خودنمایی می کند، در میانه های راه جنگل های بلوط و آبشارهای فصلی به جاده رنگی دیگر داده اند و پس از عبور از گردنه زمزیران (Zamziran) چمشه معدنی گراوان نمایان می شود.

  
 

جاده دو هزار و سه هزار

جاده دوهزار یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران است که از تنکابن شروع شده و با گذشتن از جنگل های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره کننده شده است.با ورود به جاده دوهزار طبیعت آدمی را غرق در زیبایی می کند.


 

تنکابن یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است. شهر «خرم آباد» در جنوب تنکابن محل شروع جاده ای است که تا ارتفاعات البرز تا حوالی استان قزوین ادامه دارد.

 


 

حدودا در کیلومتر 10 جاده سه هزار از این جاده منشعب می شود، دقیقا جایی که دو رودخانه دوهزار و سه هزار(چشمه  کیله) به هم می رسند.جاده سه هزار هم جاده بسیار زیبایی است از جاده دوهزار بکر تر است. این جاده پس از گذشتن از جنگل های زیبای مسیر وارد منطقه کوهستانی ارتفاعات البرز شده و در این منطقه با گذشتن از مسیر صعب العبور کوهستانی به روستای پیچ بن و گرمارود در استان قزوین می رسد

جاده صفرا بسته در استان گیلان

و خلاصه یکی دیگر از جاده های دلربا که چشم هر بیننده ای را در فصل بهار به خود خیره می کند، جاده صفرا بسته است، جاده ای در مسیر آستانه اشرفیه به بندر کیاشهر و در منطقه ای به نام صفرا بسته. از جاذبه های توریستی این روستا  وجود جاده های تونلی(جاده سرپوشیده شده از درختان توسکا) می باشد که در فصل های بهار و پائیز نقاش طبیعت زیبا ترین رنگ ها را به آن پاشیده است.
سازندگان بسیاری از فیلم ها و داستان ها که می خواهند جلوه ای ویژه به کار خود ببخشند از این جاده زیبا و پوشیده از درختان جنگلی استفاده می کنند. اگر فصل بهار و تابستان قصد عزیمت به استان گیلان و زیارت مرقد آقا سید جلال الدین اشرف برادر بزرگوار امام رضا (ع) در آستانه اشرفیه را داشتید، مسیر نزدیک است حتماً از این جاده جنگلی دیدن کنید که خالی از لطف نیست.

 

۹۴/۰۶/۰۸ موافقین ۰ محبوب کن - فیس نما مخالفین ۰
setayesh asadzadeh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">